Skip to main content

HILANG PENDENGARAN..

1) Gambarajah dalam telinga: 


PERNAHKAH anak anda mengadu sakit telinga atau menunjukkan cecair keluar daripadanya? Jika ya, jangan ambil mudah kerana anak anda mungkin terkena jangkitan telinga atau radang di bahagian telinga tengah.
Ia dipanggil otitis media iaitu penyakit telinga yang biasa berlaku di kalangan kanak-kanak berusia enam bulan hingga satu tahun. Ia penyakit kedua biasa berlaku selepas selesema.

Secara global, 83 peratus kanak-kanak mendapat sekurang-kurangnya sekali otitis media sebelum berumur tiga tahun dan 10 hingga 20 peratus kes membabitkan bayi berumur bawah 12 bulan.
Kajian mendapati 60 hingga 80 peratus kes otitis media berlaku di negara membangun, termasuk Malaysia yang disebabkan oleh bakteria.

Menurut Pakar Bedah ENT (telinga, hidung, tekak) dan Surgeri Kepala Leher, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr Samril Bokari berkata, otitis media terbahagi kepada dua iaitu otitis media dengan kehadiran cecair (OME) dan otitis media akut(AOM).

“Gejala AOM berlaku apabila jangkitan kuman pada saluran pernafasan atas mengakibatkan tisu hidung bengkak tersumbat dan dipenuhi cecair.
“Ia mengakibatkan fungsi pembersihan terganggu dan regulasi tekanan di bahagian telinga tengah menyebabkan jangkitan bakteria masuk dari bahagian belakang hidung ke telinga tengah.

“OME pula berlaku selepas beberapa minggu AOM disebabkan tiub eustachio tidak dapat berfungsi secara normal, menyebabkan tekanan negatif di telinga tengah, seterusnya berlaku rembesan cecair berterusan dari saluran kapilari darah ke dalam telinga tengah,” katanya sewaktu ditemui di sini, baru-baru ini.
Menurutnya, kanak-kanak mudah terdedah kepada kuman atau organisma yang mengakibatkan jangkitan sama ada bakteria, virus mahupun fungus. Jangkitan virus menyumbang kepada 15 peratus daripada keseluruhan kes manakala jangkitan bakteria merangkumi majoritinya.

“Ada tiga jenis bakteria yang kerap menyerang iaitu streptococcus pneumoniae (25 hingga 50 peratus), haemophilus infuenzae (15 hingga 30 peratus) dan moraxella catarrhalis ( tiga hingga 20 peratus).

“Kanak-kanak lelaki lebih mudah dijangkiti berbanding perempuan. Selain itu, kurang menjaga kebersihan antara punca otitis media berjangkit,” katanya.

Otitis media harus diberi rawatan sewajarnya kerana ia boleh menjejaskan pendengaran kanak-kanak. Apabila pendengaran terjejas, proses pembelajaran juga menjadi perlahan.

Akibatnya kanak-kanak menghadapi masalah dalam bilik darjah, prestasi pelajaran merosot dan perkembangan sosialnya terbantut. Keadaan ini membuatkan kanak-kanak yang mendapat otitis media sering dilabel ‘lembap’.

Jika tidak dirawat segera, otitis media boleh menyebabkan komplikasi lebih serius seperti kehilangan pendengaran, kelumpuhan saraf muka, gegendang telinga berlubang, jangkitan telinga kronik (jika berlaku berulang kali), jangkitan merebak ke tulang belakang telinga, meningitis (keradangan selaput otak) dan kehadiran nanah atau sista dalam telinga.

Pencegahan awal adalah dengan memberi bayi susu ibu berbanding susu formula kerana ia menolong mengeluarkan imuniti kepada bayi yang mampu menghalang berlakunya otitis media yang disebabkan posisi ketika penyusuan ibu mampu meningkatkan tahap optimum fungsi tiub eustachio dibandingkan penyusuan menggunakan botol.

Sumber:

Oleh HIDAYATUL AKMAL AHMAD
hidayatulakmal@hmetro.com.my
18 Jan 2012

(selamat membaca ^_^)




Comments

Popular posts from this blog

Ujian Saringan Pendengaran Bayi (Newborn Hearing Screening)

Pendengaran merupakan salah satu pancaindera yang sangat penting untuk pertuturan dan perkembangan bahasa manusia. Tanpa pendengaran yang baik perkembangan bahasa dan keupayaan untuk bertutur akan terjejas. Berdasarkan garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, dianggarkan 3 daripada 1000 bayi baru lahir mempunyai masalah pendengaran yang signifikan. Selain itu, pada tahun 2009 World Health Organization (WHO) telah melaporkan seramai 1 hingga 5 daripada 1000 bayi baru lahir mempunyai masalah pendengaran yang kongenital (sejak lahir). Berdasarkan statistik di atas, ujian saringan pendengaran bayi baru lahir sangat digalakkan untuk dibuat kepada semua bayi. Dengan adanya saringan secara universal (semua bayi baru lahir buat saringan), masalah pendengaran dapat dikesan dengan lebih awal. Pengurusan masalah pendengaran (pemakaian alat bantu pendengaran / implan koklea, terapi pertuturan dll) dapat dilakukan dengan secepat mungkin. Ini penting untuk integrasi

Salat Buddy

Setiap umat Islam tentu sahaja mahukan solat yang sempurna. Sujud, salah satu pergerakan solat, merupakan antara ibadah yang teragung dan dicintai oleh Allah.  Pada masa ini, seorang hamba betul-betul merendahkan dirinya dan menyentuh kepala (yang paling atas) terus ke tanah (yang paling rendah), sebagai tanda tunduk kepada Sang Pencipta. Sebagai satu simbol, seorang hamba berada paling dekat Tuhannya semasa sujud. Tapi ada Muslimin dan Muslimat yang mungkin tidak dapat merasa nikmat sujud kepada Allah. Kesukaran untuk sujud ini selalunya bersebab daripada masalah perubatan. Contohnya sakit lutut, walaupun masih boleh mula solat secara berdiri, kebanyakan masa agak sukar untuknya melipat kaki semasa duduk antara dua sujud. Akhirnya terpaksa solat di atas kerusi. Hilang nikmat solat. Kini, ada cara untuk membolehkan mereka yang mengalami kecederaan lutut dan sendi kaki untuk melakukan solat dengan lebih sempurna. Perkenalkan: SalatBuddy, rakan solat anda. SalatBuddy direka
Assalamualaikum semua, Untuk makluman. Kami telah bertukar tempat dari Innohear Pasir Puteh ke Innohear Kota Bharu. Alamat baru: D'Healthy - Physio,Speech & Occupational Therapy Centre, 1528, Jalan Dato Lundang, 15200 Kota Bharu, Kelantan https://waze.com/ul/hw30dxp9f8 Bulan Kesedaran Mendengar! Hubungi kami sekarang di 011-1079 2663 (Audiologist - Diyana Zaki) untuk membuat temujanji anda bagi: 1. Pemeriksaan pendengaran dengan audiologis iaitu pakar pendengaran anda. 2. Perbincangan dengan audiologis berkenaan kesihatan pendengaran. 3. Mencuba memakai alat bantu pendengaran (hearing aid trial) - Mengetahui bagaimana alat-alat bantu pendengaran yang terbaik ini dapat membuat pengalaman anda menjadi lebih baik. 4. Tinitus (berdesing dalam telinga) perundingan dan terapi. #innohear #sedardengar #premiumhearingaidsmadeaffordable #heartospeak #innohearkotabharu